Pigmentvlekken: Zijn deze te behandelen?

Het antwoord op deze vraag is ja! Alleen is het belangrijk om wat meer informatie hierover te krijgen, voordat je een behandeling aangaat. In deze blog zullen we antwoord geven op de meest gestelde vragen over pigmentatie van de huid en hoe je pigmentvlekken het beste kan behandelen.

Wat is pigment?

Pigment is een stof die wordt aangemaakt door pigmentcellen diep in de huid. Pigment beschermt de huid tegen UV-stralen van de zon. Deze UV-stralen tasten namelijk het DNA van gezonde huidcellen aan. Wanneer je in de zomer bruin wordt, betekend dit dat jouw huid zichzelf aan het beschermen is tegen aanpassingen in het DNA van je gezonde cellen. Er wordt dan meer pigment aangemaakt diep in de huid, wat vervolgens naar de bovenste laag van de huid gaat. Dit zorgt er op den duur voor dat je huidskleur donkerder wordt.

Wat zijn pigmentvlekken?

Pigmentvlekken zijn dus eigenlijk verkleuringen van de huid. Op deze plekken is het natuurlijke pigmentatieproces verstoord geraakt, waardoor de huid teveel pigment aanmaakt. Als dit pigment zich in een bepaald gebied ophoopt dan ontstaat er een donkere vlek, dit wordt een pigmentvlek genoemd.

Hoe ontstaan pigmentvlekken?

Er zijn verschillende oorzaken die bij kunnen dragen aan het verstoren van het natuurlijke pigmentatieproces waardoor er een pigmentvlek kan ontstaan, namelijk:

Langdurige of overmatige blootstelling aan (schadelijke) UV-straling
Langdurige of overmatige blootstelling aan zonlicht of andere (schadelijke) UV-straling is de grootste oorzaak voor het ontstaan van pigmentvlekken. De veranderingen in de huid die door de UV-straling worden veroorzaakt, leiden in de meeste gevallen niet direct tot het ontstaan van zichtbare pigmentvlekken. Wel beschadigt UV-straling de huid en naarmate je vaker in de zon gaat zal je ook op latere leeftijd meer pigmentvlekken krijgen. Ook is de kans op huidkanker veel groter op latere leeftijd als je op jonge leeftijd veel in de zon bent geweest. 80% van de bevolking met blond haar en blauwe ogen krijgt te maken met een voorstadia van huidkanker op latere leeftijd.

Hormoon(medicatie) of bepaalde ziektes:
Hormonale pigmentvlekken kunnen ontstaan tijdens de zwangerschap of bij het gebruik van bepaalde medicatie. Bij hormonale pigmentatie wordt er ook wel gesproken van melasma of zwangerschapsmasker. Hormonen kunnen zorgen voor een ‘’overgevoelig’’ pigmentsysteem. Hierdoor maakt de huid teveel pigment aan, waardoor er pigmentvlekken ontstaan. Er zijn ook bepaalde ziektes, zoals de ziekte van Addison, die de pigmentproductie kunnen stimuleren.

Ontstekingen zoals acné of wondgenezing:
Acne of andere ontstekingen kunnen de aanmaak van pigment in de huid stimuleren. Wanneer je een wondje hebt en hieraan zit, beschadig je eigenlijk de huid. Als je hier gevoelig voor bent kan je huid dit omzetten in een stijging van pigment aanmaak.

Hoe kan ik pigmentvlekken voorkomen?

De zon zoveel mogelijk vermijden. Vooral tussen 12 en 15 uur is de UV-straling het sterkst. Het is daarom verstanding een pet of hoed op te zetten aangezien dit je beschermt tegen de zon. Daarnaast is het altijd belangrijk om je goed in te smeren met minimaal factor 30. Dit dien je elke twee uur te herhalen als je buiten bent. Zelfs als de zon niet schijnt, is er toch UV-straling aanwezig en dien je je in te smeren.

Zijn pigmentvlekken te behandelen?

Zoals eerder vermeldt heeft iedereen onderliggend pigment wat pas op latere leeftijd tot uiting komt in pigmentvlekken. Dit onderliggend pigment zou je kunnen behandelen, zodat je later minder pigmentvlekken gaat krijgen. Deze behandeling wordt uitgevoerd met de ClearLift Laser. Deze laser zorgt voor de aanmaak van nieuwe cellen in de diepere huidlaag, die het overmatig pigment kunnen opruimen. Zo zorg je ervoor dat dit overmatig pigment niet op latere leeftijd tot uiting zal komen. Klik hier voor meer informatie over de Clearlift Laser.

Pigmentvlekken zijn in de meeste gevallen goed te behandelen. Verschillende behandelingen die geschikt zijn voor het aanpakken van pigmentvlekken zijn:
– Dye-VL Laser
– Peeling
– Dermapen

De meest effectieve behandeling voor het verminderen van pigmentvlekken is een combinatie van één van de bovenstaande behandelingen gecombineerd met de Clearlift behandelingen en het gebruik van de juiste huidverzorging van SkinCeuticals.

Producten van SkinCeuticals voor thuis:
Gebruik elke ochtend na het reinigen van je gezicht de Phlorentin CF antioxidant om de huid vanbinnen te beschermen tegen UV-straling en vrije radicalen. Hierna gebruik je de Advanced Pigment Corrector en je eindigt met de UltraFacial Defense SPF50 om je huid van buitenaf te beschermen voor de zon.

Wat kan Jasmine Laser Clinics voor mij betekenen?
Bij Jasmine Laser Clinics kan je vrijblijvend een afspraak maken voor een consult. Tijdens dit consult kijken wij uitgebreid naar de huid en adviseren wij jou over welke behandeling het beste bij jou past. Klik hier om een afspraak in te plannen.

Onderstaande foto’s zijn van een cliënt van Jasmine Laser Clinics. Deze foto’s laten zien wat voor resultaten er geboekt kunnen worden.